Profesorii care duc școala românească spre Vest


Pandemia a silit sistemul de
educație să migreze în mediul digital. Unii profesori au privit situația ca pe
o oportunitate care poate aduce beneficii în procesul de învățare. 

Introducerea tehnologiei digitale în școală a fost accelerată de pandemie Foto: Shutterstock

Diana Sabău Lupașc este de 14 ani
profesoară de limba engleză la Colegiul „Alexandru cel Bun” din Gura Humorului, județul
Suceava. Face parte din comunitatea SuperTeach și, de doi ani, a introdus
modalități de utilizare a tehnologiei digitale în predarea la clasă. Cum? „Un exemplu concret este chiar site-ul creat de
mine, English Class, pe Google Sites.
Acolo încarc lecții diferite, materiale pe care le preiau și le adaptez pentru
specificul claselor mele. Am reușit să adun 17 tablete la un loc și să le
transform în „manualele” mele de engleză. Asta înseamnă o tabletă la fiecare
bancă. Am grijă să le încarc și să nu rămână fără baterie, iar elevii își iau «manualele
digitale» la început de oră, navighează către pagina potrivită pentru nivelul
lor de limbă, iar la sfârșitul orei, «manualul» se predă pentru a fi folosit de
o altă clasă. E o metodă utilă pentru a-i ajuta să învețe, interacționând cu
digitalul”
, a explicat profesoara (foto jos).

Profesoara Diana Sabău

Profesoara Diana Sabău

Elevii și-au îmbogățit vocabulatul

Potrivit acesteia, elevii au fost
foarte entuziasmați de introducerea tehnologiei. „Acum s-au obișnuit cu această
metodă de învățare și au integrat-o în viața lor de elevi”
, adaugă Diana Sabău
Lupașc.

Unul dintre efectele introducerii
tehnologiei digitale la orele de engleză, mai spune profesoara, a fost acela că
mulți elevi și-au îmbunătățit vocabularul prin interacțiunea cu jocurile
desfășurate la clasă: „Desigur, mă refer la jocuri educative, care să le
capteze atenția, dar care să îi și ajute să învețe cuvinte noi. Folosesc mai
multe feluri de aplicații, fiecare utilă pentru un anumit task de la clasă – de
exemplu, Teleskop este o aplicație pe care o folosesc pentru a primi un
feedback onest și anonim. O altă aplicație se cheamă Menti și este gratuită,
pot foarte repede face sondaje sau brainstorming într-o formă vizuală colorată
și atractivă”
, mai spune profesoara.

În plus, utilizează  o platformă – Liveworksheet – care permite
elevului să lucreze independent fișa pe care profesorul o pregătește pentru el.
„Profesorul primește răspunsurile elevului pe e-mail, iar elevul primește
feedback după terminarea fișei. E foarte util, mai ales că nu mai pierdem timp
la clasă și contribuim și la o planetă mai verde, fără a mai folosi hârtie”,
adaugă profesoara.

Irina Vasile este
profesoară de clase primare la
Şcoala Gimnazială „Henri Mathias Berthlot” din Ploieşti, județul Prahova. Ea
spune că înainte de pandemie folosea adesea prezentări de tip PPT. „În
timpul pandemiei, am învățat mai multe instrumente digitale care sunt utile
atât în predare, cât și în evaluare. De exemplu, folosesc la matematică
jocurile quiz Baamboozle și jocurile oferite de platforma WordWall. Repetând
jocurile, elevii mei au învățat înmulțirea și munca în echipă. Pentru limba
română – foarte util a fost site-ul Padlet. Acolo avem modele bune și loc să ne
putem oferi feedback. La științe, istorie, geografie, funcționează minunat
Kahoot – un joc interactiv. Pentru toate aceste instrumente i-am învățat pe
elevii mei cum să le alcătuiască. Având întrebări potrivite pentru un quiz unde
e nevoie și de răspunsul corect, elevii și-au însușit cunoștințele necesare
fără efort”
, explică profesoara.

Profesoara Irina Vasile

Profesoara Irina Vasile

Astfel, dintr-o clasă de 36 de
elevi, după învățarea înmulțirii, 9 elevi din clasă care se descurcau foarte
greu au învățat foarte bine tabla înmulțirii, parcurgând jocurile ca temă,
potrivit Irinei Vasile. „De asemenea, la științe, istorie, geografie, foarte
puțini copii citesc cu atenție informațiile pe care ar trebui să le învețe.
Provocați să găsească «Întrebări deștepte», elevii care obțineau calificative
foarte mici și-au îmbunătățit considerabil rezultatele”
, mai spune aceasta.

”Plăcerea de a se juca nu se compară cu orele clasice”

Cel mai simplu exemplu
de utilizare a tehnologiei digitale la clasă este verificarea temei pentru
acasă postată pe Classroom, spune, la rândul lui, Ovidiu Bădescu, profesor de matematică la Colegiul
Naţional „Traian Lalescu” din Reşiţa, județul Caraș Severin. „Și
chiar dacă nu reușesc de fiecare dată să verific temele tuturor elevilor,
faptul că aceștia postează tema acolo îi ajută la responsabilizare și la
introducerea digitalului în viața lor de elev. Pe de altă parte, am creat un
site, www.ovidiubadescu.ro
unde elevii pot să găsească toate lecțiile de matematică sub forma de PDF,
alături de teme la fiecare conținut de învățare”
, explică profesorul de
Matematică.

În același timp, mai spune acesta,
lucrează și cu platforma https://edu.forlife.ro care îi ajută pe elevi la consolidarea cunoștințelor: „Pot spune
că, împreună cu elevii, am reușit să ne adaptăm la mediile digitale și să le
privim ca pe un beneficiu în procesul de învățare. Atunci când le ceri elevilor să ia
telefoanele și să pornească orice aplicație, se vede în ochii lor bucurie. Nu
contează că acea aplicație e, de fapt, una cu ajutorul căreia învață formule la
matematică sau noțiuni la geografie, plăcerea de a se juca nu se compară cu
orele clasice de predare-învățare”.

Principiul platformei e simplu,
adaugă profesorul: „Creează un test alegând în mod aleatoriu 10 itemi dintr-o
lecție selectată de copil, iar la finalul testului arată un scor. Bineînțeles
că acest scor e direct proporțional cu numărul de răspunsuri corecte și invers proporțional
cu timpul în care s-a răspuns la întrebări. Acest record personal ambiționează
elevii să joace din nou cu itemi din aceeași lecție și, ce e cel mai important,
stimulează elevul să fie în competiție cu el însuși, să devină mai bun decât a
fost în versiunea lui anterioară”.

Pandemia l-a transformat și pe el,
ca profesor, mai spune Ovidiu Bădescu: „Simt că am evoluat enorm datorită
necesității de a căuta un alt fel de facilitare a învățării. Deși am site
propriu din 2001, atunci când un elev mi l-a creat, ceea ce am învățat în

pandemie
nu se compară cu nimic altceva. Acum nu concep o oră în care să nu
verific tema elevilor de pe Classroom, nu concep un capitol în care să nu
folosim canalul de YouTube, diferite aplicații sau platforme de învățare. Pot
spune că și pandemia a avut beneficii și noi ne-am asigurat că luăm din această
experiență doar aspecte pozitive în plan educațional”.

Citeste continuarea pe adevarul.ro

Total
0
Shares
Adauga un comentariu

Stirea precedenta

Academia Română: Regizorul Cristi Puiu și actorul Marcel Iureş, premii pentru cele mai valoroase creaţii artistice

Urmatoarea stire

Varujan Pambuccian, liderul minorităţilor din Parlament, ‘luptă’ pentru Schengen: Solicităm statelor membre UE să sprijine România

Stiri pe aceeasi tema