Inițiativele Via Carpathia și Rail2Sea ar trebui regândite, astfel încât să includă și Republica Moldova și Ucraina, a susținut joi ministrul Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale din Republica Moldova, Andrei Spînu, în cadrul Forumului de Afaceri al Inițiativei celor Trei Mări, informează Agerpres.
”Moldova nu are o altă ieşire decât spre România şi spre Uniunea Europeană. Şi de acum încolo sper că această Iniţiativă (Iniţiativa celor Trei Mări – n. r.), atunci când va propune şi va discuta noi proiecte, va lua obligatoriu în calcul conectarea Moldovei şi a Ucrainei la aceste iniţiative. Domnul ministru (ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu – n. r.) a menţionat despre iniţiativele României: Rail2Sea şi Via Carpathia. Aceste două iniţiative trebuie regândite în aşa fel încât să apară pe harta lor şi Moldova şi Ucraina”, a fost solicitarea lansată de Spînu.
În viziunea sa, includerea celor două țări în aceste inițiative va asigura conectarea odată pentru totdeauna cu Uniunea Europeană prin România.
”Pe calea ferată de la Paşcani putem veni la Iaşi, la Ungheni, la Chişinău şi putem ajunge la Odesa. Pe Via Carpathia România ştiu că se construieşte şi a 7-a autostradă care va uni Moldova, regiunea Moldovei din România, dar A7 şi proiectul trebuie să se unească şi la nord, şi la centru şi la dud cu Republica Moldova. Prin aceste iniţiative putem să ne asigurăm că noi putem să ne detaşăm odată şi pentru totdeauna şi să ne conectăm odată şi pentru totdeauna cu Uniunea Europeană prin România. La Chişinău suntem determinați de data asta să mergem până la capăt, pentru că politic au mai fost tot felul de încercări ale forţelor pro-ruse să destabilizeze situaţia, dar acum e momentul să mergem până la capăt ca să rupem Moldova de trecutul sovietic şi pro-rusesc. Integrarea în Uniunea Europeană deja cred că este făcută în mare parte la nivel valoric, legislativ”, a explicat oficialul moldovean, mai ales că, începând cu acest an, Ucraina și Republica Moldova au devenit membre participante asociate la Inițiativa celor Trei Mări.
Acesta este conștient că va fi permanent nevoie de muncă, dar ”inelul care lipsește categoric în această etapă este conectarea infrastructurilor de transport şi nu doar, inclusiv digitală, energetică, că despre asta este această iniţiativă”.
Rail2Sea este un proiect sub umbrela Inițiativei celor Trei Mări și implică dezvoltarea și modernizarea unei linii de cale ferată între portul Gdansk de la Marea Baltică și portul Constanța de la Marea Neagră care traversează patru țări: Polonia, Slovacia, Ungaria și România.
De cealaltă parte, Via Carpatia, proiect al aceleiași inițiative mai sus amintite, este o rută care se desfășoară pe axa nord-sud între Marea Baltică, Marea Egee, Marea Neagră și Marea Adriatică,…