Hibele din legea privind protec╚Ťia avertizorilor de integritate

Adoptarea unei legi privind protec╚Ťia avertizorilor ├«n concordan╚Ť─â cu solicit─ârile Comisiei Europene st─â ├«n puterea deputa╚Ťilor, cei care pot corecta amendamentele controversate ╚Öi s─â bifeze ╚Öi un nou obiectiv din PNRR.

Camera Deputa╚Ťilor are ultimul cuv├ónt de spus FOTO Inquam Photos

Deputa╚Ťii re├«ncep analiza pe Legea privind protec╚Ťia
avertizorilor de interes public, ini╚Ťiativa fiind transmis─â pentru avizare la
comisiile de specialitate, pentru ca până pe 22 septembrie Comisia juridică să
vină cu un raport de admitere care să intre în plen, pentru finalizarea legii.
Însă până joia aceasta sunt acceptate și amendamente, pentru a căpăta o formă care
s─â ╚Ťin─â cont de prevederile Directivei privind protec╚Ťia persoanelor care
raportează încălcări ale dreptului Uniunii.

Legea ar fi trebuit să fie adoptată și promulgată până
la finalul lunii martie, fiind obiectiv din PNRR, însă a fost retrimisă la
reexaminare de Klaus Iohannis, în luna iulie. Acum, e obligatoriu ca legea să
fie adoptată și trimisă la Monitorul Oficial până în octombrie, când e făcută
cererea de plată pentru obiectivele din trimestrul unde este prinsă și aceasta.
Actul normativ a stârnit dezbateri aprinse în mediul politic, iar atât la
nivelul Puterii, c├ót ╚Öi la cel al Opozi╚Ťiei, au fost pozi╚Ťion─âri pe l├óng─â
spiritul și litera directivei.

Ce spune directiva Comisiei

├Än primul r├ónd, legea ar trebui s─â asigure garan╚Ťiile
de protejare a celor din institu╚Ťiile publice sau private care raporteaz─â
ÔÇ×amenin╚Ť─âriÔÇŁ sau ÔÇ×prejudicii interesului publicÔÇŁ. Iar directiva vizeaz─â numeroase
domenii, de la achizi╚Ťiile publice (lista din directiv─â cu acestea ├«ncepea)
p├ón─â la protec╚Ťia datelor cu caracter personal. Directiva nu se aplic─â ├«ns─â
unor domenii care opereaz─â cu informa╚Ťii clasificate, secretul profesional al
avocatului sau cel medic-pacient, precum și în zona judiciară. Ceea ce
Parlamentul asigur─â ├«n forma care ajunge pe masa deputa╚Ťilor.

Mai mult, încă din directivă este cerut nu doar
asigurarea protec╚Ťiei ╚Öi confiden╚Ťialit─â╚Ťii avertizorului care depune
raportarea, ci și a rudelor acestuia sau ale persoanei care intermediază
raportarea, fie c─â e persoan─â fizic─â sau entitate juridic─â. ÔÇ×Aceste raport─âri
se efectuează în conformitate cu proceduri specifice care vizează garantarea
anonimatului unor astfel de persoane ├«n vederea protej─ârii integrit─â╚Ťii fizice
a acestora și care sunt diferite de canalele de raportare prevăzute de prezenta
directiv─âÔÇŁ, precizeaz─â documentul Comisiei Europene. ┬á┬á┬á

Unde apar sincopele

Iar exact la acest aspect apar controversele. Un
articol problematic introdus în forma de la Senat este cel referitor la datele
celui care face o raportare anonimă. Mai precis, în cazul unei raportări
anonime ar trebui date următoarele: datele de contact ale avertizorului în
interes public, calitatea persoanei care face raportarea, modul cum au fost
ob╚Ťinute datele, dar ╚Öi descrierea detaliat─â a ├«nc─âlc─ârii legii de c─âtre
persoana suspectat─â de acest lucru.

De asemenea, un alt aspect problematic este cel al
clas─ârii din start a unei raport─âri anonime, despre care se consider─â c─â ÔÇ×nu
con╚Ťine suficiente informa╚Ťii referitoare la ├«nc─âlc─âri ale legiiÔÇŁ. Forma
trecut─â de la Senat a mai deschis orizontul de cercetare a unor nereguli,
pentru că în forma legii adoptate în iulie raportările anonime nici măcar nu
erau băgate în seamă. O așteptare este și privind cum va arăta modul de
rela╚Ťionare a ÔÇ×avertizoruluiÔÇŁ cu presa, adic─â dac─â va putea s─â dea informa╚Ťii
direct mass-media sau va trebui să aștepte trei luni de la raportarea pe canale
interne a problemelor.

Opozi╚Ťia, ├«ntre nemul╚Ťumiri ╚Öi exager─âri

Opozi╚Ťia a contestat toate formele de p├ón─â acum ale
proiectului de lege, atât pe argumente care se regăsesc în forma directivei,
c├ót ╚Öi pozi╚Ťion─âri care sunt f─âr─â baz─â real─â. O exagerare din partea USR a fost
c─â de sub lupa legii ar ie╚Öi unit─â╚Ťile administrativ-teritoriale (UAT) cu mai
pu╚Ťin de 10.000 de locuitori sau cu mai pu╚Ťin de 50 de lucr─âtori. ├Äns─â ╚Öi ├«n
actuala form─â trecut─â de Senat exist─â posibilitatea de a fi f─âcute raport─âri
privind posibile încălcări ale legii. De altfel, în directiva europeană este
clar men╚Ťionat c─â ÔÇ×statele membre pot excepta de la obliga╚Ťia men╚Ťionat─â la
alineatul (1) municipalit─â╚Ťile cu mai pu╚Ťin de 10 000 de locuitori sau cu mai
pu╚Ťin de 50 de lucr─âtoriÔÇŁ.

Pe de alt─â parte, criticile despre faptul c─â sunt
scoase de la categoria raport─ârilor aspectele privind ÔÇ×securitateaÔÇŁ nu sunt
întemeiate. În directivă sunt detalii clare că e alt regim pentru domenii care
opereaz─â cu informa╚Ťii clasificate. De asemenea, legiuitorii, fie c─â e vorba de
forma Guvernului, fie a Parlamentului, nu au încălcat nimic în momentul în care
au zis c─â nu trebuie canale speciale ├«n institu╚Ťiile cu mai pu╚Ťin de 50 de
angaja╚Ťi sau institu╚Ťiile (prim─ârii, de exemplu) care deservesc mai pu╚Ťin de
10.000 de persoane, a╚Öa cum au fost acuza╚Ťi.

Avertismentul lui K├Âvesi

╚śefa Parchetului European, Laura Codru╚Ťa K├Âvesi, a
avertizat pe 30 iunie c─â dac─â legea final─â privind protec╚Ťia avertizorilor este
într-o formă care descurajează pe aceștia să raporteze încălcări ale legii,
atunci ar putea sesiza Comisia European─â. ÔÇ×Dac─â avertizorii nu sunt proteja┼úi,
atunci depistarea infracţiunilor este limitată. Dacă nu depistezi, nu poţi
investiga ┼či urm─âri penalÔÇŁ, a transmis Parchetul European, printr-un comunicat.
  

Citeste continuarea pe adevarul.ro

Total
0
Shares
Adauga un comentariu

Stirea precedenta

ÔÇőPress report: Cum s─â ie╚Öi la pensie la 25 de ani. Go╚Öu: Rusia, pe locul ├«nt├ói ├«ntre statele care ├«narmeaz─â armata ucrainean─â. Fost ╚Öef al ANAF, condamnat la 13 ani ├«nchisoare pentru luare de mit─â

Urmatoarea stire

Povestea unui t├ón─âr care s-a vindecat de patima jocurilor de noroc: ‘Am b─âgat 5 lei, am luat 200 ┼či am zis c─â nu mai trebuie s─â muncesc toat─â via╚Ťa’

Stiri pe aceeasi tema