EXCLUSIV Transfăgărășanul va fi modernizat. Detaliile unui proiect unic în România FOTO


În acest an, după câteva decenii în care nu s-a investit aproape nimic, va începe modernizarea drumului montan considerat de Jeremy Clarkson, unul dintre realizatorii Top Gear, drept „cel mai spectaculos drum din lume”.

Transfăgărășanul, unul dintre cele mai frumoase drumuri din lume FOTO Salvamont Argeș

Reprezentanții
Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere
(CNAIR) au oferit în exclusivitate pentru „Adevărul” toate
detaliile despre modernizarea Transfărăgășanului.

„Conform
Normativului 615/2020 privind circulația rutieră pe drumurile
montane, Transfăgărășanul este închis
traficului în perioada 20 octombrie – 1 iulie, ca urmare a
condițiilor meteorologice nefavorabile, această perioadă fiind, de
asemenea, improprie desfășurării lucrărilor. Având în vedere
acest fapt, lucrările de modernizare a
acestui sector de drum urmează să fie făcute în
perioada 1 iulie – 20 octombrie, respectiv simultan cu
perioada sezonului estival”
, au precizat
reprezentanții CNAIR pentru „Adevărul”.

În luna februarie
a.c., CNAIR lansează o consultare de piață pentru a putea
estima, din perspectiva valorică și tehnică, parametrii
investiției. Pentru derularea acestei consultări de piață, CNAIR
va aloca trei săptămâni, timp în care
prestatorii interesați pot veni cu propuneri. După
finalizarea consultării de piață, CNAIR va demara procedurile
pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate și a unei Expertize
Tehnice. O dată concretă a începerii modernizării va fi stabilită
după analizarea tuturor detaliilor.

„După consultarea
de piață vom ști care sunt soluțiile și cine este interesat să
le aplice. Asta ne va permite să scoatem proiectul la licitație.
Depinde însă cât de repede se va semna contractul. Având în
vedere complexitatea și unicitatea proiectului, nu se poate face
deocamdată o aproximație privind începerea lucrărilor”
, a
declarat pentru ”Adevărul” Alin Șerbănescu, purtătorul de
cuvânt al CNAIR.

Proiect realizat pe mai multe tronsoane

Proiectul
modernizării va fi realizat pe mai multe tronsoane, astfel
încât contractarea lucrărilor să se poată realiza eficient. La
ora actuală, sunt contractate și/sau în
curs de contractare mai multe lucrări de
punere în siguranță a Transfăgărășanului.
Pentru sectoarele cuprinse între pozițiile km 57+460 – km
57+550, km 60+350 – km 60+700 și km 61+100 – km 61+170, pentru
diminuarea riscului de blocare a căii de rulare, ca urmare a
căderilor de stânci de pe versanți, a fost întocmită și
aprobată Documentația de Avizare a Lucrărilor de Intervenții
(D.A.L.I.).

Pentru sectorul de drum cuprins între
km 57+490 – km 57+610 a fost inițiată licitația pentru
contractul de ”Proiectare și execuție lucrări”. De asemenea,
se află în derulare procedura pentru atribuirea contractului de
execuție lucrări la obiectivul „Consolidare versanți DN 7C km
124+754 – km 124+855, km 125+000 – km 125+215, km 132+590 – km
132+860”. Pentru acest obiectiv documentația tehnică, faza DALI
și Proiect Tehnic, a fost finalizată, au fost aprobați indicatorii
tehnico – economici și a fost obținută autorizația
de construire. Pentru
moment se află în evaluare ofertele depuse de către
operatorii economici pe 24 octombrie 2022.
Proiectul cuprinde lucrări de consolidare și protecție a
versanților cu sisteme de plase ancorate, termenul de finalizare a
acestuia fiind de 48 de luni. Totodată, au fost realizate expertize
pentru identificarea soluțiilor tehnice pentru reabilitarea
polatelor (copertinelor de beton) existente, urmând să fie demarată
procedura de achiziție publică pentru proiectarea și execuția
lucrărilor.

„Ținând cont de complexitatea unui
astfel de proiect și având în vedere unicitatea lui în România
dorim o abordare complexă, atât din punct de vedere tehnic cât și
din punct de vedere practic, turistic”
, adaugă
oficialii din cadrul CNAIR.

Din perspectivă tehnică, este
vorba de consolidări, construcție
de polate, sistem de scurgere a apelor, benzi pentru vehicule lente,
acolo unde amplasamentul permite.

De
la panouri digitale de informare la spații pentru comercianți

Din punct de vedere turistic,
modernizarea Transfăgărășanului va include și
realizarea de puncte belvedere. Astfel, vor fi
realizate mai
multe spații pentru comercianți și vor
fi amenajate parcări de scurtă durată. La
intrările pe Transfăgărășan vor fi
amplasate panouri digitale de informare ce
vor oferi informații privind starea carosabilului, starea
vremii, condiții de trafic și numărul
de locuri parcare disponibile.

„Din dorința de a avea o abordare
modernă, eficientă și profesionistă în ceea ce privește
modernizarea Transfăgărășanului (proiect unic în ultimii 30 de
ani în România), subliniem că dorim să participe la toate etapele
acestui proiect companii cu experiență și expertiză specifice
domeniului. După ce vom avea Expertiza și Studiul
de Fezabilitate și vom aproba indicatorii tehnico-economici, vom
intra în faza elaborarii Proiectului Tehnic și în cea de execuție
a lucrărilor. Până la momentul respectiv, nu pot fi avansate încă
sumele și termenele pentru implementarea acestui proiect”
,
au mai precizat în exclusivitate pentru ”Adevărul”
reprezentanții CNAIR.

Jeremy
Clarkson: „Cel mai bun drum din lume”

Considerat de mulți
specialişti cel mai spectaculos drum din lume, Transfăgărăşanul
oferă imagini superbe în fiecare anotimp
. Jeremy Clarkson, unul
dintre realizatorii Top Gear, afirma, în 2009, după parcurgerea
Transfăgărăşanului, că s-a plimbat pe „cel mai spectaculos
drum din lume”. În emisiunea pe care echipa „Top Gear” –
Jeremy Clarkson, Richard Hammond si James May – a realizat-o în
România, aceştia au spus despre Transfăgăraşan că este cel mai
uimitor drum pe care l-au văzut vreodată.

„Construit în anii ’70, acesta este
Transfăgărășanul. 6.000 de tone de dinamită au fost folosite
pentru realizarea acestuia și 40 de vieți au fost pierdute. Dar de
deasupra arată că și cum fiecare curbă a fiecărei mari piste de
curse din lume a fost înnodată pentru a crea o mare fundă a
perfecțiunii automobilistice”
, declara
acum aproape 14 ani Jeremy Clarkson, aflat la volanul unui
Aston Martin pe Transfăgărășan.

„Acesta este cel mai bun drum din
lume! România, îți mulțumim că ai acest drum! Putem să rămânem
aici pentru totdeauna?”
, mai spunea atunci
Clarkson.

Construit în
perioada 1970-1974, Transfăgărășanul are o lungime totală de 151
kilometri și urcă până la 2042 de metri în căldarea
glaciară Bâlea, fiind al doilea drum din România, ca înălţime,
după Transalpina, care străbate Munţii Parâng din Carpaţii
Meridionali şi ajunge până la 2.145 metri în pasul Urdele.

Drumul începe din comuna Arefu, în
judeţul Argeş, la kilometrul 61 al DN 7C şi se termină în comuna
Cârţişoara (Sibiu), la intersecţia cu DN1. Pe întregul traseu
sunt construite 27 de poduri şi viaducte, dar şi cel mai lung tunel
din România (887 metri), ce străbate Muntele Paltinu, Tunelul
Bâlea. Aerisirea tunelului se face natural datorită curenţilor de
aer extrem de puternici.

Citeste continuarea pe adevarul.ro

Total
0
Shares
Adauga un comentariu

Stiri pe aceeasi tema