Decision to Leave: vertijul obsesiei


Un film poli╚Ťist bun e ca un joc de ╚Öah ├«ntre tine ╚Öi autor, un joc antrenant ├«n care cau╚Ťi s─â pui degetul pe formele r─âului ├«n societate sau pe un sistem care ne corupe promi╚Ť├óndu-ne dreptatea. Iar noul cinema corean post dou─âmiist, ai c─ârui protagoni╚Öti sunt regizorii Park Chan-wook (Oldboy) ╚Öi Bong Joon Ho (Parasite), infuzeaz─â filmul de gen ├«ntr-o culoare local─â pe alocuri insolit─â, pe alocuri ╚Ťip─âtoare, ├«mbin├ónd abil suspansul cu umorul ╚Öi romantismul cu parodia. ├Än Memories of Murder /┬áSalinui chueok (capodopera lui Bong Joon Ho), poli╚Ťia e doar o institu╚Ťie defazat─â, compus─â din ni╚Öte personaje bufe ╚Öi inapte. Iar ├«n Decision to Leave, climatul poli╚Ťienesc e doar pretextul de a ne ╚Ťine captivi ├«ntr-o lume seduc─âtoare, dar alunecoas─â, ├«n spiritul omagial al celebrului Vertigo ╚Öi ├«n spiritul dictonului lui Alfred Hitchcock de a filma secven╚Ťele de dragoste ca pe ni╚Öte crime ╚Öi invers.

Moartea unui c─â╚Ť─âr─âtor (c─âzut din v├órful unui munte abrupt ╚Öi monolitic) o aduce ├«n audieri pe so╚Ťia sa, Seo-rae (Tang Wei), omoloaga misterioas─â ╚Öi suspect─â a personajului lui Kim Novak, care ├«i dezamorseaz─â tot tactul detectivului. Secven╚Ťa interog─ârii e orchestrat─â cu o precizie aproape subliminal─â ÔÇô Chan-Wook a primit un binemeritat premiu pentru regie la Cannes, anul trecut. Iar actri╚Ťa chinez─â Tang Wei ╚Ötie s─â disimuleze nuan╚Ťele tr─âd─ârii de sine, pref─âc├óndu-se pierdut─â ├«n traducere. Seo-rae vorbe╚Öte un pic coreana, dar mai mult se folose╚Öte de o aplica╚Ťie de traducere verbal─â ca s─â r─âspund─â la ├«ntreb─âri. ├Äntr-un amplu joc al oglinzilor ╚Öi al proiec╚Ťiilor, pe monitoarele colegilor din spatele camerei de interogare, detectivul Hae-jun (Park Hae-il) se simte mai degrab─â la o prim─â ├«nt├ólnire romantic─â dec├ót la o audiere.

Spre deosebire de personajul incapacitat al lui James Steward, vertijul lui Hae-jun e unul strict sentimental. Muntele monolitic nu ├«i provoac─â nici cea mai mic─â ame╚Ťeal─â, ├«ns─â suspiciunile vizavi de Seo-rae se confund─â cu propria lui curiozitate despre femeia din fa╚Ťa lui ╚Öi, implicit, despre cazul ei. Detectivul o fileaz─â s├órguincios p├ón─â g─âse╚Öte o dovad─â incriminatoare, ├«ns─â filmul e un lung lan╚Ť al decep╚Ťiilor poli╚Ťienesc-amoroase ÔÇô ├«n fond, ace╚Öti poli se complementeaz─â, precum ├«n Vertigo, ├«ntr-un studiu seduc─âtor vizual al obsesiei, al proiec╚Ťiei erotice.

Park Chan-wook trateaz─â privirea masculin─â cu un tragism autoironic, f─âr─â s─â devin─â ostentativ ca ├«n penultimul s─âu film, The Handmaiden / Ah-ga-ssi, unde ├«╚Öi demasc─â propriul feti╚Öism fa╚Ť─â de lesbianism ├«n ton cu sexualizarea pe care o reclam─â. ├Äns─â aici, perspectiva detectivului Hae-jun e unui b─ârbat cu o c─âsnicie moart─â, pe care so╚Ťia lui vrea s─â o p─âstreze pe linia de plutire prin doze homeopatice de sex asumat-trist. Iar inculpata devine puntea celor dou─â forme de escapism ÔÇô pe de o parte, munca insomniac─â de detectiv, ╚Öi ├«ncarnarea unei dorin╚Ťe obscure. Practic, urm─ârim traseul absurd al unui b─ârbat captiv ├«n labirintul cunoa╚Öterii ÔÇô ╚Öi, implicit, al autocunoa╚Öterii.

Farmecul acestei odisee neo-noir st─â ╚Öi ├«n climatul mai mundan, mai familiar ╚Öi mai non-violent dec├ót ├«n oricare dintre filmele lui Chan-wook, ceea ce ├«i permite cineastului s─â ajung─â la o form─â de esen╚Ťializare a proiectului s─âu estetic. S─â adopte c├óteva principii simple ╚Öi s─â le ilustreze ├«n feluri mereu surprinz─âtoare, f─âc├ónd din rela╚Ťia celor doi un tur de for╚Ť─â regizoral, cu valen╚Ťe mitice. Marea e a ei, muntele e al lui, singura leg─âtur─â fiind un munte de nisip.

P.S. Oldboy a fost readus pe marile ecrane și încă mai poate fi vizionat în câteva cinematografe.

Citeste continuarea pe www.cinemagia.ro

Total
0
Shares
Adauga un comentariu

Stirea precedenta

Transplant hepatic la un copil de 11 ani, efectuat la Spitalul ÔÇ×Grigore AlexandrescuÔÇŁ

Urmatoarea stire

Accident rutier grav la Buz─âu: o persoan─â a decedat

Stiri pe aceeasi tema