Cum poate fi evitată o fraudă bancară


Reprezentanții Centrului de soluționare alternativă a litigiilor în domeniul bancar (CSALB) au oferit mai multe sfaturi clienților unităților bancare pentru a evita o o fraudă. Pentru a fi securizate conturile și tranzacțiile bancare trebuie respectate câteva reguli. Iată-le:

1. Datele aferente contului dumneavoastră sunt confidențiale și nu trebuie să le oferiți niciunei alte persoane/entități;
2. Acordați maximă atenție integrității plicurilor trimise de comerciant și care conțin carduri/PIN-uri;
3. Cardul personal și PIN-ul nu trebuie păstrate niciodată în același loc;
4. Schimbați întotdeauna PIN-ul inițial care vă este furnizat de comerciant cu unul ales și cunoscut doar de dumneavoastră;
5. Nicio autoritate cu atribuții de control și nici comerciantul la care aveți deschis contul curent nu au dreptul de a solicita datele cardului dumneavoastră (inclusiv CVV – numărul scurt de pe spatele cardului); nu răspundeți unor astfel de solicitări;
6. Fiți vigilent în utilizarea cardului la ATM și acordați maximă atenție persoanelor din jur și posibilității ca acestea să aibă acces vizual la PIN sau informații bancare afișate pe ecranul ATM-ului;
7. Pentru cumpărăturile online, veți folosi numai pagina de internet pe care ați accesat-o personal. Comerciantul nu va trimite niciodată mesaje pe telefon prin care vi se cere autorizarea plății prin accesarea unui link. Ignorați orice mesaj sau e-mail primit ulterior cumpărăturilor online (prin care vi se cere să plătiți anumite taxe – de livrare, de vamă) sau contactați telefonic vânzătorul sau livratorul pentru confirmarea autenticității mesajului/email-ului primit. În mod normal, orice taxă suplimentară vă este adusă la cunoștință înaintea efectuării plății;
8. Nu furnizați datele cardului dacă doriți să vindeți produse pe diferite site-uri. Dacă urmează să primiți o sumă de bani, nu va fi NICIODATĂ nevoie să furnizați numărul cardului, ci doar contul bancar în care altcineva vă transferă o sumă de bani, iar dumneavoastră nu va trebui să autorizați niciodată o sumă care intră în contul personal;
9. Nu introduceți codul PIN pe niciun website accesat, nicio tranzacție online autentică nu va solicita aceste date din partea dumneavoastră.

Aveți suspiciuni în legătură cu o posibilă fraudă bancară?

Dacă sesizați activități suspecte/necunoscute în contul dumneavoastră și știți că nu ați furnizat datele cardului dumneavoastră niciunei altei persoane, puteți proceda în felul următor:

1. Dacă primiți solicitări de autorizare a unor tranzacții, verificați detaliile plății (de obicei acestea sunt: numele comerciantului, valoarea și data tranzacției, precum și terminația cardului utilizat) și REFUZAȚI AUTORIZAREA TRANZACȚIEI, dacă nu a fost ordonată de dumneavoastră;
2. Blocați cât mai curând cardul/contul, luând legătura cât mai rapid cu banca;
3. sesizați cu o plângere penală scrisă organele abilitate (oferiți dovezile menționate la punctul 1 și păstrați o copie a sesizării pe care o faceți);
4. Sesizați comerciantul în mod direct (ajutați-vă de copia plângerii penale).

Citeste continuarea pe www.cotidianul.ro

Total
0
Shares
Adauga un comentariu

Stirea precedenta

Șoșoacă, ofticată că a prins doar 18 șaorme din cele 3.000 date gratis de Dorian Popa

Urmatoarea stire

Seismul din Mexic: Un tsunami cu „intensitate scăzută“, aşteptat în Noua Caledonie

Stiri pe aceeasi tema