[ditty id=108033]

Cum ne recâștigăm vitalitatea și ne consumăm eficient energia practicând kettlebell, un sport aproape neștiut în România

Iulian Sandu, un cunoscut antrenor de kettlebell, își
antrenează elevii să devină mai rezistenți fizic, să își întărească imunitatea
și sistemul cardiovascular, dar și să sară și să se târască pentru a evita
accidentele casnice și pentru a-i putea ajuta mai bine pe cei dragi.

Antrenamentul cu kettlebell are numeroase beneficii pentru sănătate FOTO arhiva personală

Kettlebell-ul este un accesoriu
sportiv utilizat în fitness, crossFit și mai ales în haltere. Un kettlebell
vine sub forma unei mingi ponderate cu mâner. Practic, vorbim de o greutate
realizată în mod tradițional din materiale din fontă și care poate fi mai
ușoară, fiind destinată începătorilor, sau mai grea pentru sportivii care
participă la competiții.

Iulian Sandu (35 de ani), sportiv de performanță și
antrenor de kettlebell, a vorbit în exclusivitate pentru „Adevărul” despre
acest sport foarte puțin cunoscut în România, dar care are multiple avantaje
pentru sănătate. Kettlebell-ul a apărut acum mai bine de 200 de ani în Rusia și
a câștigat treptat adepți în toată lumea, dar nu foarte mulți.

Iulian Sandu
este master trainer recunoscut de Federația Internațională de Kettlebell și
Fitness și a știut de acum șapte ani, când și-a deschis o sală de antrenamente
funcționale cu kettlebell la Galați, că va trebui să muncească serios pentru a
face cunoscute beneficiile antrenamentului cu kettlebell pe plan local și
național.

Femeile se antrenează cot la cot cu bărbații FOTO arhivă Adevărul

Femeile se antrenează cot la cot cu bărbații FOTO arhivă Adevărul

„Lumea desconsideră foarte mult acest sport. În general, oamenilor le
este greu să se deschidă la a învăța lucruri. Îmi este mai ușor să învăț un copil
decât un adult și să încerc să îi schimb mentalitatea și cunoștințele generale
despre sport”
, enumeră antrenorul câteva dintre motivele pentru care kettlebell-ul
este atât de puțin cunoscut.

O altă explicație este că antrenamentul cu kettlebell
este destul de dur, iar rezultatele apar în timp, nu de pe o zi pe alta. Iulian
face antrenamente colective și individuale la sală atât cu sportivi profesioniști
din diverse sporturi, cât și cu amatori. Unii au nevoie să își dezvolte
rezistența la efort, alții anduranța și echilibrul sau forța explozivă.

„Am
oameni care au plecat de la zero și îi pot pune acum să se antreneze cot la cot
cu cei care fac performanță. Ei sunt practic sportivi, dar nu se consideră astfel
pentru că nu se întrețin din asta”
, punctează antrenorul o altă problemă de mentalitate.

Beneficiile pentru sănătate sunt nenumărate

Kettlebell este util printre altele pentru antrenamentele
cardiovasculare. Capacitatea plămânilor de stocare a oxigenului crește, iar cei
care fac acest gen de antrenamente învață să își consume extrem de eficient
energia în orice fac în fiecare zi.

Important de amintit este că antrenamentele
cu kettlebell îi ajută pe practicanți în viața de zi cu zi pentru
îmbunătățirea semnificativă a coordonării, a sistemului cardiovascular și
pentru un mai bun echilibru general al corpului. De asemenea, dezvoltă forța
musculară, anduranța și performanțele generale ale funcțiilor motrice. Și
mental, kettlebell-ul are un impact enorm.

„Este foarte important să îți duci
ziua la bun sfârșit fără să te simți obosit. Mintea noastră caută permanent să
fim în siguranță, dar caută și confortul. Tocmai de aceea, când supui
organismul unui anumit tip de efort sau unui anumit mediu, oamenii se retrag”
, detaliază
Iulian greutățile de care se lovesc unii dintre cei care încep să practice
antrenamentul cu kettlebell.

Antrenamentul cu kettlebell dezvoltă sistemul cardiovascular și anduranța FOTO arhiva personală

Antrenamentul cu kettlebell dezvoltă sistemul cardiovascular și anduranța FOTO arhiva personală

Tocmai de aceea, într-o primă fază, antrenorul își
trece elevii printr-un proces de adaptare, prin care învață gradual să devină
imuni la durerea provocată de antrenament. Tocmai de aceea individualizează
antrenamentele în funcție de nevoile fiecărei persoane, pentru că sunt și
practicanți de sport care au probleme motrice importante.

„Îmi vin oameni care  nu știu să se ridice, nu știu să sară un gard
și nu știu să meargă în patru labe, cum se spune. Pun mult accentul pe
exerciții care aduc beneficii în viața de zi cu zi a elevilor”
, explică Iulian.

Exerciții de sărit și târât pentru evitarea accidentelor
casnice

Asta înseamnă exerciții de sărit, de cățărare pe frânghii și
de târât, care îi ajută să nu se accidenteze la activități banale din propria
gospodărie, cum e spălatul pe jos sau datul cu mătura.

Mai multe studii științifice
au arătat că majoritatea accidentelor casnice se produc pe fondul faptului că
cei în cauză nu sunt încălziți, în sensul să fi făcut câteva exerciții fizice
înainte să se apuce de ceva de făcut prin casă. Aproape nimeni nu face
exerciții de încălzire când se scoală dimineața.

Cățăratul pe frânghii este unul din exercițiile funcționale FOTO arhiva personală

Cățăratul pe frânghii este unul din exercițiile funcționale FOTO arhiva personală

Pe acest fond apar accidentele,
cum se întâmplă când ne aplecăm să ridicăm ceva de jos, iar când încercăm să ne
ridicăm, constatăm că nu mai reușim din cauza unei dureri atroce de spate sau
șold.

„Multă lume pune accentul pe transpirație ca un factor ce ține de
intensitatea antrenamentului. Aceasta este o prostie și denotă faptul că nivelul
cunoștințelor generale despre corp este foarte redus”
, punctează antrenorul.

Ne recăpătăm energia de care avem nevoie

La finalul unei zile de muncă, cei mai mulți dintre noi nu
știu cum să se arunce mai repede în pat ca să își reîncarce bateriile. Prin
exercițiile funcționale pe care Iulian le pune în practică la sală cu elevii
săi, aceștia reușesc să își mărească rezervoarele interne de energie, dar
învață să fie și mult mai eficienți când o consumă.

„Îți ridici copilul în
brațe și constați după 30 de minute că nu mai ești obosit, așa cum se întâmpla
înainte, dar nu mai te doare nici spatele și nici brațele”
, enumeră Iulian un
alt beneficiu al antrenamentului cu kettlebell.

GALERIE FOTO ANTRAMENT KETTLEBELL

Scopul lui este să le
îmbunătățească viața celor care se antrenează cu el atât din punct de vedere al
alimentației, dar și fizic și să nu se mai pună niciodată pe locul doi. Provocarea
supremă sunt băile în apă rece, care întăresc puternic sistemul imunitar, dar
și rezistența la frig.

„Dacă tu nu ești bine, atunci nici cei dragi și cei apropiați
nu o să fie bine pentru că nu îi poți ajuta”
, încheie antrenorul.

De la judo și parkour la kickboxing și kettlebell

Iulian Sandu  a fost
pasionat de sport de când era de-o șchioapă, trecând prin mai multe sporturi,
pornind de la judo și până la atletism. La 12 ani a renunțat, pentru ca 5 ani
mai târziu să se reapuce de sport, dar a făcut o schimbare majoră în viața lui.

„Eram foarte slab și din acest motiv eram și puțin marginalizat. Se râdea pe
seama asta”
, povestește Iulian, care s-a apucat atunci de culturism ca să își
crească stima de sine. Ulterior, a schimbat din nou registrul și a fost printre
primii care a început să practice parkour-ul în Moldova, o disciplină ce
presupune depășirea rapidă, acrobatică sau coregrafică a obstacolelor prin
folosirea propriilor abilități fizice și mentale.

Iulian Sandu FOTO arhiva personală

Iulian Sandu FOTO arhiva personală

„Am realizat atunci câ un
fizic arătos nu este neapărat un fizic funcțional. Am conștientizat că cu cât
creștea masa musculară, cu atât deveneam mai rigid și oboseam mai repede”
, își
explică tânărul decizia de a se orienta către parkour.

Rezultatele nu au
întârziat să apară după ce a trecut la antrenamentul funcțional, care are la bază
exercițiul și greutatea fizică prin antrenamente care seamănă izbitor cu
activități din viața noastră de zi cu zi. Vorbim de exerciții de împins, de
tras, de coordonare și de mobilitate.

A trecut apoi la un alt
sport-kickboxing-ul-pe care l-a practicat pentru aproximativ 7 ani, devenind
ulterior vicecampion național la muay thai. Nu se putea întreține din acest
sport și s-a apucat de fotografiat, specializându-se pe fotografiatul de noapte
și apoi a trecut și la fotografiatul de evenimente.

Visul lui era să se întrețină
din sport, iar pentru că avea deja cunoștințe vaste despre antrenamentele din
diferite sporturi, știa deja ce voia să facă, în special pe partea de antrenament
funcțional.

Așa a aflat de antrenamentul 
cu kettlebell, pe care a început să îl practice
și apoi să îl predea mai întâi prin intermediul lui Pavel Tsatsouline, care l-a
introdus în SUA în 1998 și a revoluționat practic acest sport și antrenamentul
cu accesoriul sportiv.

Citeste continuarea pe adevarul.ro

Total
0
Shares
Adauga un comentariu

Stirea precedenta

Leonard Doroftei, de nerecunoscut! A ajuns muncitor pe șantier, în Occident, după ce a fost alungat din România

Urmatoarea stire

Ce ipocrit! – Project-E

Stiri pe aceeasi tema

Jocul de-a rotativa – spotmedia.ro

Dacă administrația românească ar fi una de profesioniști care funcționează într-un autentic cadru legal, înlocuirea unui ministru cu…