Avioanele MiG-21 LanceR din dotarea Forțelor Aeriene Române
au început să fie retrase din serviciu. Prima aeronavă a ajuns deja la Baza 95
Aeriană de la Bacău pentru stocare.
Aeronavele MiG 21 Lancer sunt trase definitiv pe dreapta FOTO arhivă Adevărul
Forțele Aeriene Române au început procesul de retragere din
serviciul activ al avioanelor MiG 21 Lancer. MiG-urile 21 sunt scoase din
serviciu și trimise la Baza 95 Aeriană de la Bacău pentru stocare pe măsură ce
își epuizează resursa de zbor, potrivit Aviația Magazin.
„Cum acordul dintre Ministerul Apărării și Aerostar Bacău
pentru mentenanța MiG-urilor s-a încheiat în toamna anului trecut, avioanele nu
vor mai fi revitalizate, ci trimise la o binemeritată pensie”, scrie publicația.
Primul avion MiG-21 LanceR C care și-a încheiat cariera și a
fost scos din serviciu are numărul de bord 5724 și a ajuns la Bacău la mijlocul
acestei săptămâni.
„Avionul urmează să fie evaluat, echipamentele sensibile și
care mai pot fi utilizate vor fi demontate, iar apoi garat pe o platformă în
vederea stocării pe termen lung”, adaugă Aviația Magazin.
Decizia CSAT: retrase până în luna mai 2023
Consiliul Suprem de Apărare a Țării a decis în 2022 ca avioanele
MiG-21 LanceR ale României să fie scoase din serviciu în luna mai 2023. Asta după
o lungă serie de accidente în care a fost implicat acest tip de aeronavă, ultimul
înregistrându-se la Constanța în 2022, când pilotul și-a pierdut viața.
MiG-urile vor fi înlocuite cu avioane F-16. În prezent, Forţele
Aeriene Române operează o escadrilă completă de F-16 Fighting Falcon, aeronave
pe care România le-a achiziţionat la mâna a doua din Portugalia.
Cele 17 avioane sunt folosite mult mai puţin decât atunci
când se aflau în proprietatea portughezilor. La finalul lunii
decembrie 2021, Ministerul Apărării Naţionale a anunţat că a primit aprobarea
Parlamentului pentru a iniţia procedura de achiziţionare a încă două escadrile
de F-16, fiind alese F-urile norvegiene.
Modernizate de Aerostar Bacău
Diferenţa faţă de F-urile portugheze este că avioanele
norvegiene au resursa de zbor mai mică, dar suficientă pentru a le opera în
următorii 10 ani, perioada de tranziţie către aeronave de generaţia a
V-a. În plus, avioanele F-16 din Norvegia vin în configuraţie M6.5.2,
superioară celor portugheze.
Avioanele F-16 norvegiene au început să ajungă în ţara
noastră din luna octombrie 2022. Şi, potrivit unui material privind
înzestrarea forţelor armate, „dacă totul se va desfăşura conform
planificărilor, la sfârşitul lui 2023, Forţele Aeriene române ar urma să aibă
în componenţă o a doua escadrilă de F-16”, spun reprezentanţii Ministerului
Apărării Naţionale.
Modernizările şi mentenanţa escadrilelor se va face la Aerostar
Bacău. Tot aici vor fi modernizate şi avioanele F-16 din prima escadrilă,
achiziţionate din Portugalia, care vor fi aduse la standardul celor norvegiene.
Modernizarea lor va începe tot în 2023, an în care ar trebui să avem
operaţionale două escadrile de F-16.
Potrivit Forţelor Aeriene Române, modernizarea la
configuraţia M6.XR este planificată să se execute în perioada 2023- 2025, odată
cu furnizarea, de către partenerul american, a echipamentelor şi pachetului
software dedicate avioanelor F-16 achiziţionate de România.